KONCEPCJA ŻŁOBKA
Zawsze o tym pamiętaj:
„Jesteś znacznie odważniejszy, niż sądzisz,
silniejszy, niż ci się wydaje,
i mądrzejszy, niż przypuszczasz”.
- Krzyś (Kubuś Puchatek)
- Misja Miejskiego Żłobka Publicznego im. Kubusia Puchatka w Węglińcu
* Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
* wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju
* wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych
* zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
* wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie
* tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo.
Podsumowując najważniejszym celem jest stymulowanie harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnego z jego indywidualnym tempem. Głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu samodzielności i niezależności od dorosłych. Rozbudzanie w dziecku chęci poznawania otaczającego je środowiska.
- Wizja
Dążymy do tego, żeby dzieci i rodzice postrzegali naszą placówkę jako:
* zdrową i bezpieczną
* twórczą
* przyjazną
* partnerską
* nowoczesną
- Model absolwenta
Wychowanek kończący żłobek będzie:
* samodzielny
* ciekawy świata
* potrafił dobrze funkcjonować w roli przedszkolaka
* wykazywał zainteresowanie treściami nauczania, chęci poznawania czegoś nowego
* posiadał zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla nich sposób
* umiał cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie
* pewnym krokiem wkroczy w „świat przedszkola”.
Dziecko przebywające w żłobku ma prawo do:
* warunków zapewniających mu bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, poszanowania godności osobistej
* życzliwego i podmiotowego traktowania
* akceptowania takim, jakim jest
* indywidualnej ścieżki rozwoju, pomocy w poszukiwaniu, odkrywaniu i przekraczaniu dotychczasowych osiągnięć
* snu i odpoczynku, jeśli jest zmęczone oraz spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje.
* jedzenia i picia, jeżeli jest głodne i spragnione
* zdrowego, urozmaiconego jedzenia
* przebywania wśród osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których zawsze może się zwrócić
* rozwijania zainteresowań, zdolności
* ma prawo do nauki, zabawy i rozrywki.
- Metody pracy w żłobku
Aby zrealizować treści programowe, wykorzystywane będą metody aktywne, problemowe, twórcze oraz tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Stosowane będą następujące metody pracy:
- opowieść ruchowa
- gimnastyka ekspresyjna
- gimnastyka rytmiczna
- pedagogika zabawy
- relaksacja
- bajkoterapia
- zabawy paluszkowe
- muzykoterapia
Przedstawiona Koncepcja Żłobka nie wyczerpuje w pełni wszystkich problemów i zagadnień ale sygnalizuje i nakreśla główne kierunki pracy. Priorytetem naszej działalności jest zapewnienie naszym wychowankom wszechstronnego rozwoju, bezpieczeństwa, akceptacji, i poszanowania ich praw. Poprzez systematyczne rozpoznawanie potrzeb naszego środowiska oraz poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi, doskonalimy jakość pracy naszej placówki.
Dyrektor Żłobka – Agnieszka Kiliańska